Wie weet iets over deze radiowagen?

- Ingestuurd door Kees Dekker

Op deze OmroepFoto : Chevrolet 3742 chassis met polyester werkspoor opbouw
Chevrolet 3742 chassis met polyester werkspoor opbouw

Graag zou ik met een ieder in contact willen komen om wat meer van de geschiedenis van deze radiowagens te kunnen achterhalen. Het bijzondere van deze wagens is dat er maar 5 van zijn gemaakt, van polyester, door Werkspoor te Amsterdam in de periode 1957-58.

Het waren 4 radiowagens voor de NRU en 1 voor de Wereldomroep. Deze laatste is hier afgebeeld en heeft lange tijd in het (oude) omroepmuseum van Hilversum gestaan. Later is dit museum over gegaan in het museum van Beeld en Geluid.

Na een aantal jaren in opslag te hebben gestaan, is deze wagen afgestoten en in handen gekomen van ons museum

Maar wij zouden het leuk vinden om ook van de andere radiowagens allerlei gegevens te mogen verkrijgen, zoals de originele kentekennummers e.d. Ook verhalen en reacties van mensen die nog met deze wagens gewerkt hebben zijn natuurlijk van harte welkom.

Op het ogenblik zijn we ook weer bezig om de apparatuur die zich nog in de wagen bevindt, aan de praat te helpen. Een toekomstdroom is ook om zelfs de Chevrolet weer technisch op te knappen, zodat hij weer rijdbaar wordt.

Ik wacht uw reacties af

Kees Dekker voorzitter bestuur Automuseum Schagen 06 54 953110

Reacties :

George Luijten - Het lijkt ongelooflijk, maar daar heb ik aan het begin van mijn omroepcarrière nog mee gereden en in gewerkt. Was een bijzondere auto met een kunststoffen carrosserie en een grote Chevrolet-benzinemotor erin ( ik dacht een V-8).... zoop veel benzine dus, maar je was als eerste weg bij de verkeerslichten haha;-))

Achterin bevindt zich een fonteintje voor het wassen der handen …(echt waar!!)

Kees Dekker - Dat van dat fonteintje klopt als een bus. De motor was toch echt een 6 cylinder, denk in het begin met een automaat. Later is daar een handbak voor in de plaats gekomen.

George Luijten - Ik reed er bijna 40 jaar geleden in en toen lag er een handgeschakelde bak in, die met een enorme handle met een hoek erin ver achter de bestuurder lag... Er komen steeds meer herinneringen boven nu : heel bijzonder vond ik ook dat het dashboard erg laag zat ( onder kniehoogte )...... Werd veel ingezet bij reportages vanuit het gebouw van de 2e kamer en stond dan rechts.

Permanente Link