Bijna 50 jaar geleden, op 5 juni 1964, traden de Beatles op in Treslong te Hillegom.
Op een daar genomen foto staat iemand met een draadloos “oortje†in. In de TV wereld gebruikt door o.a. opnameleiders.
Toen ik in 1969 bij de TV kwam werken, waren die oortjes er ook al, maar in het toneelhok (Vitus, Studio B, Bellevue) hing altijd een bakelieten koptelefoon met Tuchel verlengsnoer voor het geval, dat het draadloos “oortje†het niet meer deed en dat gebeurde nog al eens. Deze werd dan bij een camera ingeprikt.
Groeten van Hylke Beerstra
Dag Hylke,
In 1960 ben ik als cameraman bij de NTS begonnen. Ik weet dat deze oortjes toen al werden gebruikt. Een koptelefoon met een lang snoer geeft te veel beperkingen; dat werd alleen gedaan als de verbinding een keer slecht was. Cameramensen en geluidsmensen gebruikten wel een koptelefoon, waarvan slechts een helft op het oor stond en de andere ernaast om het directe geluid in de scene te kunnen volgen. Toen een regisseur een keer vroeg waarom maar één helft werd gebruikt, kreeg hij het antwoord: "Dan kunnen de woorden van de regisseur het ene oor in en het andere zo snel mogelijk weer uit"
Aansluitend nog een vraag waar ik veel mee wordt geconfronteerd. Koptelefoons (en oortjes) veroorzaken gehoorschade, wat vooral bij popmuziek veel voorkomt bij DJ's. Veel radiostudio's gebruiken voor een betere verstaanbaarheid koptelefoons bij interviews of gesprekken. De geluidssterktes zijn dan nooit hoog en dit gebruik zal niet zo snel tot gehoorschade leiden.
Ik hou me veel bezig met Hauptwerk orgels, waar klanken van pijporgels in samples zijn vastgelegd en via een klavier aan een computer worden bespeeld. Veel organisten die op deze wijze spelen menen dat het beluisteren via een koptelefoon de klanken het beste weergeven. Ik ben het er niet mee eens, ik gebruik klankvelden met meerdere luidsprekers en bereik een klankweergave die evenwaardig is aan mijn pijporgels.
Waar ik steeds voor waarschuw is de grote kans op gehoorschade omdat pijporgels nu eenmaal forse geluiden laten horen. zie koptelefoon op mijn website.
Mijn vraag aan jou is of jij mensen kent die door hun vakgebied gehoorschade hebben opgelopen bij het gebruik van koptelefoons?
Op de volgende pagina van mijn website (bij samples intoneren) zie je hoe ik orgelpijpen in mijn tuin kweek ☺
Groeten van John
Dag Hylke.
De vraag wanneer de "oordoppen" als regie afluistering in gebruik kwamen, herinner ik mij het werken en uitproberen in Studio IRENE, het omgebouwde kerkje in Bussum, alwaar een
z.g. ringleiding was geïnstalleerd voor de ontvangst van de nodige signalen.
Stapte je buiten deze ring was de ontvangst direct veel minder, dan wel helemaal verdwenen. (even wennen dus).
Dit systeem werd later ook in andere studio's toegepast. 't Waren nogal onhandige en kwetsbare metalen kastjes, erg storing gevoelig. Voorzien van niet oplaadbare batterijen. PS. Op de foto zien we, onder andere, mijn vroegere collega Arie van Diermen voorzien van een dergelijk attribuut. Tot zover mijn herinneringen uit de begin jaren 60.
Met groet van Herman Ottink
Beste Allemaal,
Ik kan heel lang praten over oortjes en koptelefoons. Zeker in mijn geluidstijd heb ik me daar , behoorlijk in verdiept en tijdens onze werk bezoeken bij Zennheiser Duitsland veel geleerd. Vervolgens in mijn tijd als opnameleider , heb ik mij behoorlijk voor in gespannen. De oortjes van de jaren zeventig en daarvoor waren gewoon slecht en vooral gevoelig omdat ze zaten in de "telefoon frekwenties) gepiekt in de de frekwentie tot 5 a 7 Khz als ze dit haalde .
De in ear oortjes gekomen eind jaren 70 zijn een enorme verbetering, maar het te hard afluisteren blijft een probleem. Het omgevingslawaai is daarin een grote boosdoener, je gaat je afluistering opschroeven, je oren worden ongelijk belast en dat is een van de grote vijanden, de oortjes bij de huidige telefoons e.d. klinken fantastisch, maar vooral deze zijn super slecht in de loop van de tijd ( belangrijkste oorzaak te hard afluisteren en pieken in het geforceerde laag en de de extreem brede weergave van de hogere tonen)
Ik kan hier heel veel over vertellen , met voorbeelden.
Alles weergeven over dit onderwerp op papier, is behoorlijk lastig.
Ben meer dan bereid,wanneer genoeg belangstelling, om daar uit gebreid op terug te komen in eventuele bijeenkomst.
Groot advies, vraag een oorpeiling aan via een specialist, aub niet bij de bekende ster aanbieders, het is namenlijk heel persoons gebonden.
De eerste vraag was ken jij iemand de klachten heeft over zijn gehoor, ik ken niet een twee drie iemand, maar de grootste schade wordt op dit moment opgelopen bij vooral jongeren, die de hele dag met oortjes of hoofdtelefoons lopen, je kunt niet meer selectief (af)luisteren, je hersens en gehoorstelsel bepalen jouw vermogen tot het horen, niet de hulp middelen.
Ik hoor ,
Groet Louis
Ha die Hylke,
Erg leuke discussie zeg. Ook ik ken niet iemand die door z'n radiowerk gehoord schade heeft opgelopen. Gelukkig maar.
En ik zelf heb in m'n actieve Veronica jaren 1967-1974 toch ook niet zachtjes afgeluisterd weet ik.
Later in Audio 1 met de NOS-NOB jongens tijdens een mix luisterden we ook vaak "fors" af.
Wel aardig, ik was tijdens die Tv opname als 17 jarige in Treslong. Ik kende iemand die bij de VARA werkte en die had kaartjes want het was een VARA spektakel.
Ik zie mijzelf nog terug op video opname die op You Tube staan.
Maar dat ze toen al oortjes gebruikten dat wist ik niet.
Groet Juul
Hoi Hylke,
Ik ken heel wat cameramensen die een piep in hun oor hebben of voor het spraakgedeelte een enorme dip hebben.
Pas sinds kort hebben we speciale ingegoten oortjes om de harde herrie van popgroepjes te dempen. Ik meet regelmatig 105-115 Db in de studio!
Meestal zegt degene die zaalversterking doet dat ie alleen de zang open heeft staan, de rest is van de backline die alles overstemt!
Zelf versta ik niemand meer in een beetje lawaaiige omgeving feestje of kroeg.
Ja heren, de tijden veranderen helaas.
Groet Thijs Struick
Niet alleen muziek Thijs,
Ik was vandaag bij een potje Handbal in Sittard. Daar waren een paar idioten met toeters in de weer op 1,5m onder de commentator. Ik als hengelaar moet de commentator horen alsmede mijn hengel microfoon en intercom commando's.
Ik had mijn eigen Westone 2-weg oortjes in. Ben ik aan gewend, werkt prettig!
Ik heb nu, 7 uur na de wedstrijd nog steeds een piep in mijn linkeroor....
Ik hoop tijdelijk....
Ik vind dat dit soort idioten geweerd moeten worden uit gesloten sporthallen....
Baal als een stekker, Hans Verhoeff