Aan deze beeldtafel deed ik met zweet in mijn handen in 1987 mijn eerste live uitzendingen als kersverse beeldtechnicus
Ik was verantwoordelijk voor de "shading". Dat is de real time kleurcorrectie van de camera's. Elk nieuw shot moet snel gechecked worden en met 4 parameters (diafragma, gains : kleur van "het wit", black : kleur van "het zwart" en het zwartniveau : het contrast in een "plaatje") gecorrigeerd worden. Hier heb je gemiddeld een halve seconde voor tot je beschikking…En dat voor 6 camera's of meer…Een mooi vakgebied, dat jaren kost om het je eigen te maken. (Ik heb het uiteindelijk 21 jaar gedaan)
De camera's waren Philips LDK's 6 (studio) en LDK's 14 (portable). Buizen camera's, die snel "inbrandden" (witte vlekken veroorzaakt door teveel licht rechtstreeks in de lens)
Rechts van mij zaten de mensen van "het licht", (zie foto hieronder) waarmee de shader moet communiceren over alles wat met tv licht te maken heeft. Belichter en shader zijn sterk van elkaar afhankelijk
De zwarte knoppen op de tafel zijn de monoknoppen, waarmee drie functies tegelijk kunnen worden verricht (iris, zwartniveau en "vergelijken"). Ze schoven horizontaal, wat vrij uniek was voor deze instrumenten, tegenwoordig worden er voornamelijk "pookjes" voor gebruikt
Werken in deze CameraControleKamer was prettig. Alles zat onder handbereik en de afdeling Onderhoud hield alles aan de praat, zoals mijn collega's Piet de Quaasteniet, Maarten van Rossum, Peter Meijer, Johan, Alex en anderen
Willem Kroon, webmaster van OmroepFoto