Sinds kort ben ik in contact met David Sontrop, die samen met Marcel van Grinsven, Rene Daniels en Michiel van der Smeede een grote interesse heeft in oude professionele studiocamera's. Ik waardeer dat en daarom schreef ik hem een samenvatting van mijn ervaringen als beeldtechnicus : | ||
Beste David, | ||
Omdat ik waardeer, wat jullie doen, wil ik vertellen met welke camera's ik gewerkt heb : |
||
1 juni 1979 kwam ik bij de NOS in dienst als "electronica-monteur". Met mijn opleiding op de Philipsschool kon ik na 5 jaar Philips Telecommunicatie in Huizen in het Broederhuis te Bussum komen werken. | ||
Eén van mijn eerste klussen was het maken van 98-polige LDK-3 kabels. Niet eenvoudig, want, zoals je wellicht weet, hebben de verschillende lagen draadjes bijna geen kleurcodering, slechts de eerste draad (rood) en de laatste (blauw) van een groep zijn gekleurd, de rest is gewoon wit. Dit kon snel tot fouten leiden, wat ook gebeurde. Zo heb ik in de Tweede Kamer, in Den Haag, alle pluggen (chassisdelen en kabeldelen) moeten vervangen. De camera's aldaar hadden allemaal een blauwe kleurzweem, vanwege…inderdaad aansluitfouten door gespiegelde aansluitingen.
|
||
Oktober 1987 werd ik beeldtechnicus/shader | ||
De eerste camera's, waarmee ik werkte, waren de LDK-3, de LDK-6, de LDK-14 en de LDK-25 |
||
LDK-3 met ShotBox |
||
De LDK-3 ken jij dus goed. Hij werd toentertijd de "Rolls Royce" onder de camera's genoemd door de cameramensen. Dat zou je nu niet meer zeggen, maar je begrijpt, dat men toen veel slechtere, eenvoudigere camera's gewend was. Als hij goed afgeregeld was, had hij een prachtig plaatje en hij was redelijk goed te shaden. De LDK-3's in opleidingscentrum Santbergen hadden een zogenaamde "shotbox", waarmee je shotinstellingen kon opslaan en snel weer voor kon zetten, een techniek die verder nergens bij ons was doorgevoerd. |
||
Ook de LDK-25 (*** zie Reacties) was een buizencamera. Met deze camera's moest je als shader altijd voorkomen, dat er een felle lichtbron in de lens scheen, want dan brandde hij direct in (Zo namen mensen uit het studiopubliek rustig flitsfoto s naar de lens toe…en dan moest ik supersnel het diafragma sluiten…Ik was daar zeer alert op (zelfs bij CCD camera's, later, deed ik dit ook nog, haha). Eenmaal ingebrand vlak vóór een uitzending zoomden we in op een stuk "wit" (beeldvullend) en schoven we het diafragma helemaal open. Op die manier brandde het HELE target van de buizen in en zag je de vlek niet meer. Maar dit verouderde de buis natuurlijk wel, haha. Maar je MOEST iets doen.
|
||
OpnameBuis |
||
In de CCK van Trein-19, met LDK-25 monoknoppen en bijgebouwde OCP's |
||
De camerakabel was een 39-polige multikabel. Dunner dus dan die van de LDK-3, maar nog altijd zwaar en stug. De buizencamera's waren een stuk instabieler dan de huidige types en hen shaden was een ware kunst, die ik uiteindelijk wel onder de knie gekregen heb en de huidige CCD cams waren hierdoor een eitje voor mij, haha. |
||
|
||
De LDK-14 was een kleine buizencamera, die meestal als portable "vliegende keep" werd gebruikt. Ook deze camera moest heel vaak gedekt worden. (ENG-)Cameramensen en techneuten hadden atijd een zg "L-etje" bij zich om hem hierop in te regelen (horizontale- en verticale dekking van Rood en Blauw), een heel gedoe vergeleken de huidige camera's (maar je wist niet beter). Hij werd aangesloten op de (door ons portable gemaakte) basestations, die wij altijd los moesten bijbouwen, omdat die niet vast in de studio's zaten en overal verhuurd moesten kunnen worden (over ONZE rug…) |
||
Cameraman Emiel Jansen achter de LDK-6 (met "gewone" Triax kabel) |
||
De LDK-6 vond ik persoonlijk de mooiste camera. De bediening via het MCP was nieuw en ook de hele automatische inregelprocedure via de 'dia" vond ik prachtig! Hij was (qua shading) ook stabieler dan de eerder genoemde cams. De opnamebuizen stonden weer verticaal en haar monoknoppen waren de mooiste, waar ik ooit mee gewerkt heb.
|
||
Met de komst van de CCD chip in oa. de LDK-90 kwam er (Gelukkig? Ben jij het vast niet mee eens, haha) een einde aan het buizentijdperk. De eerste types waren gewoonweg NIET te shaden; echt, het zag er niet uit. Al was het maar, omdat de opname targets gevoeliger waren dan we gewend waren. Lichtontwerpers moesten stante pede hun lichtstanden naar beneden brengen en ik moest opnieuw leren shaden. de scherpte ervaring was totaal anders en de monoknoppen waren mechanisch van veel mindere kwaliteit (de eerste dunne "pookjes").
|
||
Sony | ||
|
||
Uiteindelijk liet de NOB de japanners weer achter zich en kregen we weer "echte" camera's. De huidige cameratechniek is vooruit geschoten, maar als je op een buizencamera had leren shaden, dan kon je het overal op :-))) | ||
Willem Kroon, beeldtechnicus/shader 1987-2010 (©Muiden, mei 2013) | ||
PS : ik ben er van overtuigd, dat er veel meer te zeggen is over typenummers van camera's, maar de genoemde types zijn slechts illustratief bij dit artikel :-) | ||
Heb je opmerkingen, reacties of correcties? Mail naar info@omroepfoto.nl | ||
Klik hier voor OmroepFoto's met de tag "Camera" | ||
Klik hier voor OmroepFoto's met de tag "Techniek" | ||
*** Kijk ook eens op http://www.marcelstvmuseum.com/ | ||
Note : "Shaden" is het realtime kleurcorrigeren van alle camerashots tijdens een tv opname- of uitzending, een vak apart! Zeer specialistisch, daar kwam ik achter, toen ik in 2010 ontslagen werd, haha |
||
*** Reacties | ||
Uit ZEER betrouwbare bron ontving ik de volgende aanvullingen : | ||
|
||
Door Fons Nelen : | ||
Vriendelijke groeten, Fons Nelen |
||
|
||