Zoek in de database
 
Share
Je bent hier : Home > maart 2011
   
Via Monique Mulder
20110326
 
curl.function.php Untitled Document
 
Bericht over Bert Kannegieter
20110323
 

Bron : HyvesPagina van Bert

 
Hans Boskamp overleden
20110322
 

22 maart 2011 is acteur Hans Boskamp overleden (R). Hij speelde jarenlang de rol van Jopie Geleinse in de komedieserie "Oppassen"

Ik heb heel veel gewerkt met deze sympathieke man, die voor iedereen altijd een glimlach en een gezellig praatje had

Rust zacht Hans

 

Willem Kroon

 

Bekijk Hans Boskamp op WikiPedia

Bekijk programma "Opassen" op WikiPedia
Untitled Document
 
LagerHuis
20110320
 
  Ronald van den Bersselaar op zijn blog : "Het decor van het Lagerhuis, voor de Vara. Ik blijf er bij, dat ik het een mooie set vond. Helaas lag er een associatie met een Chinees restaurant. Kun je tijdens het debat nog een loempiaatje bestellen...". Lees meer...  
 

Willem's Memoires

 

Jarenlang deed ik “Het LagerHuis” met Siebe de Steenwinkel in “De Rode Hoed” in Amsterdam

 

Het succesvolle programma was een pittige shadingklus voor me : 6 snelle camera’s, waaronder 2 beweeglijke portables en alles een uur lang live. Maar onder de bezielende leiding van Stef de Wit en Tommy Jacobs, die mij elke zaterdag weer een uitgebalanceerde belichting presenteerden, was het een prettige uitdaging om alles er perfect uit te laten zien, wat meestal lukte

 

Na een periode van de buis geweest te zijn, kwam het programma in 2006 in nagenoeg dezelfde vorm terug, maar nu vanuit Studio Plantage - 2; in een splinternieuw decor. Dit decor, ontworpen door decorontwerper Ronald van de Bersselaar, was prachtig, maar eigenlijk veel te groot voor deze kleine ruimte. Zo konden de tribunes er nauwelijks in en zat de jury bijvoorbeeld werkelijk tussen de lichtspots, bloedheet en ongemakkelijk

 

Ook de “palen” moesten weer ingepakt worden. Deze palen waren altijd een gegeven, zowel voor de cameramensen als de dekorontwerper, die er altijd iets aardigs mee moest doen. Bij een goed dekorontwerp vallen die palen nauwelijks op en voegen in ieder geval onbewust een “PlantageGevoel” toe aan het programma; zo staan er nog steeds dekorpalen in "De Wereld draait door" (ook door Ronald), dat tegenwoordig uit de Westergasfabriek komt!

 

Het nieuwe LagerHuis draaide maar 1 seizoen; de kijkcijfers vielen tegen en het programma kwam in deze vorm niet meer terug. Jammer, van dat toch wel heel bijzondere dekor in die heel speciale studio,

 

Willem Kroon

 

Bekijk OmroepFoto's van "Het LagerHuis"

 

Ronald op FaceBook

Untitled Document
 

Lees het blog beeo.nl van Ronald van den Bersselaar

 
Untitled Document
 
DingBats
20110318
 
Untitled Document
 
Anekdotes : "Stilte TV Studio"
20110316

 

Zoals bekend was Studio Irene een voormalige kerk omringd door straatjes van centraal Bussum. Bepaalde programmasegmenten kwam altijd hier vandaan.

De geluidsisolatie was niet bepaald ideaal. Vandaar dus stilte waarschuwingsborden rondom de studio

Die lokatie was een handelsreiziger uit Baarn bekend geworden door de mededeling van de omroepsters, die iets zeiden als :
"En dan schakelen we nu naar Studio Irene"

Als de handelsreiziger op weg naar huis was, reed hij even langs de studio en toeterde luid genoeg om zijn vrouw thuis, die het programma volgde, te waarschuwen, dat hij in een paar minuten thuis was, zodat ze alvast het avond eten kon klaar maken.

Walter Vonstockhausen

 

 

 

Bekijk OmroepFoto's van Studio Irene


Untitled Document
 
 
Cijfers & Letters 1983
20110313
 

Untitled Document
 
Nieuw Pand
20110310
 

De ColorBar in het nieuwe UBF/CVG pand

 

Zie meer foto's over dit onderwerp


Untitled Document
 
Anekdotes
20110306
 
    "Anekdotes" is een nieuwe rubriek op deze site. Heb je ook een leuk verhaal bij een omroepfoto? Stuur dat dan naar reacties@omroepfoto.nl
   
 

Oud filmtechnicus "Walter Vonstockhausen vertelt :

       
 

De linkse Paus

 

Het was gedurende het 30 jarig jubileum van de KRO dat de Paus uit Rome een stom filmpje (zonder geluid) had gestuurd met pauselijke zegeningen.

Het was allemaal op het laatste moment gedaan en de studio wachtte op de film die van Rome naar Schiphol was overgevlogen.

Een taxi bracht de express verzending op het nippertje op tijd bij de Vitus studio. Ik ben niet geheel zeker maar volgens mij was Ed Roest de dienstdoende filmtechnicus. Veel tijd voor voorbereiding was er dus niet en getrouw aan de juiste geleerde procedure gedurende de filmtechnische opleiding nam hij de spoel met de linkerhand omhoog en trok aan de leader omlaag om te zien of de beelden op hun kop stonden. Dit is een garantie dat de film aan het begin was gespoeld en niet het einde.

Een tweede probleem was dat de 16mm film dubbel geperforeerd was. Het gevolg hiervan is dat men niet vlug kan bepalen zonder het filmpje eerst gezien te hebben of het niet spiegelverkeerd geprojecteerd zal worden. Een geleerde methode was verder om te zien waar de emulsie laag was van de film. Maar deze methode was niet 100% zeker wanneer het filmpje een contact copie was en niet het origineel. De continuïteit regisseur schreeuwde al voor het laden en start vrijgeven van de film. Ed mompelde zoiets van "God zegen de greep" en laadde de film in. Helaas had God die avond de greep niet gezegend...

 

  En op die avond zagen miljoenen katholieke nederlandse kijkers de SPIRITUS SANCTUS van de paus uitgebracht met de LINKER hand!



Het was me niet bekend hoeveel verontwaardigde telefoons van katholieke kijkers die avond en de volgende dag de KRO bereikten.

 

Walter (Ben) Vonstockhausen

   

Pius XII

 
 

Bekijk OmroepFoto's van Studio Vitus| Walter Vonstockhausen


Untitled Document
 
       
 

Reacties :

       
 
 
         

Willem : Dankjewel Walter, voor dit prachtige verhaal. Ik hoop, dat er meer mensen anekdotes gaan insturen

 
 
2011-03-09 19:42:52
         
 
 
 
 
 
 
 
Klik hier als je je Reactie niet ziet
 
Anekdotes
20110306
 
    "Anekdotes" is een nieuwe rubriek op deze site. Heb je ook een leuk verhaal bij een omroepfoto? Stuur dat dan naar reacties@omroepfoto.nl
   
 

Oud filmtechnicus "Walter Vonstockhausen :

       
 

Vitus studio

De weerman


Het weerbericht tijdens het Journaal kwam lang geleden uit de Vitus studio. Hierbij had de meteoroloog de beschikking over een driekantig draaibord. Op de eerste kant was de afbeelding van een kaart van Europa en op de tweede die van Nederland, waarbij de meteoroloog met lipstift zijn aantekeningen plaatste. De lipstift werd gebruikt na klachten van kijkers die het gekras met krijt verschrikkelijk vonden. De derde kant was leeg en diende voor aanvullende kanttekeningen.

De routine was, dat de meteoroloog met een linkse zwaai altijd de tweede kant voor de tv lens bracht.


Op een dag had de artistiek aangelegde cameraman Otje Masno een sihouette getekend van een naakte vrouw uit ballorigheid of verveling. Hierbij was het schaamgedeelte tamelijk duidelijk weergegeven. Die avond werd het bord echter met een rechtse zwaai gedraaid op het moment, dat de meteoroloog nader wilde uitleggen over een naderende depressie.


De meteoroloog had al gauw in de gaten, wat hij nu voor de tv-lens draaide. Lakoniek draaide hij het bord verder met de opmerking, dat het een verkeerde depressie was!

Walter (Ben) Vonstockhausen

 

Bekijk OmroepFoto's van Studio Vitus | 2 Foto's met Otje Masno | Walter Vonstockhausen


Untitled Document

In 1983 kwam na een lange afwezigheid van 14 jaar de weerman weer terug op de Nederlandse televisie. Dit gebeurde in eerste instantie alleen op de vrijdagavond met het weekendweer. Dit begon simpel met behulp van magneten. Niet veel later zou er dagelijks een weerpraatje worden verzorgd.

Bron : © 2010 NOS/Omroepers.nl

Verzoekje van Jan Libbenga
20110306
 

"Voor het boek 60 jaar tv dat dit jaar bij Nieuw Amsterdam verschijnt, zoeken wij technici die in de jaren vijftig bij Studio Irene en Vitus hebben gewerkt. Het gaat niet zozeer om technische informatie, wel om aardige anekdotes die de sfeer van die tijd kenmerken.

Reageren kan via libbenga (at) yahoo.com" (antispam notatie, gebruik @ waar (at) staat)

 

Untitled Document
SnowCats!
20110303

Bekijk OmroepFoto's van Gert van Maanen MBS

 
Bekijk info over MBS
Untitled Document
 
In Memoriam
20110303

Beste mensen,

Ter informatie :

Els werkte op personeelszaken/HRM en deed de personeelsadministratie bij NOB/DutchView en misschien ook al in de NOS tijd.

Zij was de enige, die alles van het personeel afwist. Ze is zeer plotseling overleden.

Met vriendelijke groet,

Hylke Beerstra

 

 
Ter introductie van de invoering van "Reacties" kun je tijdelijk inloggen met gebruikersnaam "anoniem" en wachtwoord "gebruiker" om je reactie te geven op dit bericht. Klik op "Stuur een Reactie")
 
Untitled Document
 
       
 

Reacties :

       
 
 
         

Willem : Ik condoleer de familie Damstra. Rust zacht, Els

 
 
2011-03-04 11:59:24
         
 
 
 
 
 
 
 
Klik hier als je je Reactie niet ziet
 
MeerCamera op school
20110302
Door Willem Kroon

Zet je muis in het schermpje en klik op om beeldvullend te kijken

Willem's Memoires

 

In 2008 mocht ik een aantal maanden lesgeven op het ROC Amsterdam @Hilversum. Het meest boeiend vond ik, dat ik als beeldtechnicus op deze school mijn eigen wereld, die van MeerCamera tegenkwam in het klein

In het kader van de opleiding van de studenten 'Media' realiseerden de leerlingen van klas 3TM7Q Groep B hun opdracht 'Back to the 70'ties' in de kantine van de school. De zaken werden serieus aangepakt!....

Ik filmde alles en monteerde met Adobe Premiere een filmpje, dat de waardering van de leerlingen kon opbrengen. Het verbaasde me, dat niemand anders dat deed en ook de eigen opnamen werden niet bewaard. Deze "uitzending" is in ieder geval voor de toekomst gered

De leerlingen waren heel aardig voor me en ik bouwde snel een goeie band met ze op. Eline, Floris, Tom, Wouter en alle anderen…ik wens jullie een goeie toekomst al of niet in de woelige tv-wereld

Ik betreurde het, dat ik dit werk met jonge mensen niet verder kon voortzetten en ik vind het jammer, dat ik nu helemaal veel fijne collega's moet missen

Lesgeven was mooi :-) Een groet aan allen

 

Willem

Untitled Document
 
       
 

Reacties :

       
 
 
         

Anoniem : Leuk gedaan, Willem. Jammer, dat je geen les meer geeft

 
 
2011-03-03 12:19:08
         
 
 
 
 
 
 
 

Jolanda : Leuk filmpje.

 
 
2011-03-03 12:31:10
         
 
 
 
 
 
 
 
Klik hier als je je Reactie niet ziet
"Under construction"
20110302
         
 

Momenteel werk ik aan de herinvoering van ledenservices

Mijn bedoeling is, dat "Members" voorrechten krijgen op deze site. De eerste mogelijkheid, die ik aan het bouwen ben, is het geven van reacties op foto's en filmpjes. Tweede mogelijkheid wordt zelf direct foto's uploaden, die na moderatie door mij geplaatst zullen worden.

Hoewel één en ander al werkt, kunnen er nog fouten optreden. De service is dus nog in een Beta versie en "Under construction"

Bezoekers, die lang geleden al lid waren kunnen hun oude inlog uitproberen. Als je je inlog niet meer weet, kun je een mailtje sturen naar reacties@omroepfoto.nl of een nieuw account nemen

 

Excuus voor de eventuele overlast, maar een webmaster moet op een bepaald het spul online zetten om te kunnen testen

 
         
   
Klik hier om lid te worden...
   
   
Klik hier om in te loggen
   
         
SynchTest
20110302
 
 

Willem's Memoires

 

Deze saaie clip zal veel (oud-) omroeptechneuten doen glimlachen

Hij wordt gebruikt om een beeld- en geluidverbinding met "Hilversum" te controleren op synchroniteit. Vooral moderne digitale apparatuur veroorzaakt een "verschuiving" van het audio ten opzichte van de video-inhoud.
Je ziet het tegenwoordig vaak, dat de lippen van een pratend iemand niet gelijk opgaan met zijn woorden. De MCR (Master ControlRoom) in Hilversum legt de signalen eventueel "op tijd"

   

Het filmpje word op een videospeler (Sony BetaCam) ingestart. De getoonde versie met de glimlachende man is verouderd en in 4 : 3 verhouding. Vanaf 2min 17 is de huidige test te zien

  Sony BetaCam

Reactie door Walter Vonstockhausen :

 

De getoonde clip met het klapbord was voornamelijk voor het synchroniseren van beeld en geluid bij remote uitzendingen waarbij het geluid en beeld verschillende wegen naar de studio namen. De master controloperator keek naar het neerkomen van de houten arm die moest samenvallen met de beeld verstoring in het cirkeltje links of hij kon de klap horen.

Deze asyncronisatie heeft dus niets te maken met moderne tapemachines. Het syncronisatieprobleem hier is veroorzaakt door het smaller tape formaat. Hierdoor kan de tape verrekt worden waarbij het beeld bij het afspelen instabiel word. Om dit te corrigeren maakte men gebruik van "time base correctors" dat vroeger een afzonderlijk toestel was maar nu ingebouwd is in video taperecorders.

Hierbij werd alleen de beeldinformatie afgelezen, gedigitaliseerd en in een voorlopige geheugen opgeslagen, gecorrigeerd en weer naar naar analoog vertaald en afgespeeld. Hierbij onstond dus een vertraging ten opzichte van het geluid.

Het synchronisatieprobleem met film is geheel anders. Hierbij spreek ik dus over de separate banden van film en geluid die afzonderlijk opgenomen en afgespeeld moesten worden. De Nagra geluidsrecorder had hiervoor de zogenaamde "Piloot toon" van 30 Herz die op een afzonderlijke track was opgenomen. Bij het afspelen zorgde een electronische circuit dat die 30 Herz gehandhaafd werd zodat er dus geen verkeerde afspeelsnelheid optrad. Dan had je filmcameras die op de film een magnetische track hadden waarop het geluid opgenomen werd. Hierdoor kon de beeld en geluidsyncronisatie gehandhaafd worden.

Het klapbord diende er voornamelijk voor dat tijdens montage het eerste beeld en geluid aan elkaar gematchd worden door naar de klap te luisteren en naar de neerkomende klaphand te kijken. In de montagetafel waren de film en 16mm geluidsband met perforaties mechanisch aan elkaar gekoppeld zodat ze dus gedurende de montage synchroon bleven.

In de filmcabine van de studio waren er ook twee afzonderlijke machines voor film en geluid. Ze waren niet mechanisch maar elektrisch aan elkaar gekoppeld met zg. synchroonmotoren. De montagetechnicus had aan de film een SMPTE leader geplakt met, geloof ik, 10 seconden beeld en op de geluidsband een kruis gemerkt met witte vetpotlood voor de start. De aanlooptijd was nodig om de machines op normale afspeelsnelheid te brengen. Door de START beeld in de telecine venster te brengen en het kruis van de geluidsband op de magnetische afspeelhoofd te brengen is na koppeling de synchronisatie gegarandeerd.

In de tijd dat geen syncroonmotoren gebruik werden moest de filmtechnicus, afhankelijk van de weersgesteldheid (droog, koud of vochtig weer) via ervaring de geluidsband enkele beelden vooruit of achteruit zetten om gedurende de uitzending beeld en geluid tamelijk synchroon af te spelen.

Toch kon het gebeuren dat met synchroonmotoren de syncronisatie soms verkeerd ging om technische of menselijke redenen. Het is nu aan de vaardigheid van de filmtechnicus om "on the fly" dat te corrigeren. Een goede filmtechnicus kan door "lip te lezen" precies bepalen hoeveel beelden hij achter of voor was.

Untitled Document
 
       
 

Reacties :

       
 
 
         

Willem : Mooi verhaal, Walter!

 
 
2011-03-10 16:25:38
         
 
 
 
 
 
 
 
Klik hier als je je Reactie niet ziet
Op andere websites
20110208
 

Duurzaam produceren

Westergasfabriek

 
Poll
20110302