Zoek
     
Share  
 
Alle foto's
|
Hall of Fame
|
YouTube
|
GastenBoek
|
Overleden
|
Archief
 

   

April 2010

Henk is terug
 
 
 
 
Klik hier voor een leesbare versie...
 
 

Henk Zwiesereijn komt af en toe bij 'BuitenHof' kijken en helpen

 
     

 

Reageren? Stuur je email naar willemkro@gmail.com

 

     
Uit de krant
 
Ingezonden door Wil Steenman
 
 
Klik hier voor een leesbare versie...
 
 

 
 

40 jaar bij de omroep: Vroeger was er teveel geld, nu te weinig

1 oktober jongstleden kwam in Hollandse Rading een groep mannen bijeen om te vieren dat het 40 jaar geleden was dat ze bij de omroep kwamen werken. Ze blikken terug op een tijd die sterk verschilt van de huidige. ‘Nee, vroeger was niet alles beter, maar het was wel gezelliger.'

Chris Roest, Koos van der Kooi en Hylke Beerstra begonnen samen met negen andere jongens op 1 oktober 1969, vlak voordat de NTS de NOS werd, aan hun opleiding bij de afdeling Bureau Bedienings Techniek. Die duurde twee maanden en daarna kon je meteen aan de slag. Roest: ‘Je werd ingedeeld op basis van je examencijfers. De beste jongens gingen naar beeld, de middenmoot naar geluid en de slechtste naar licht, want die moesten de komende jaren toch alleen maar met kratten en kabels sjouwen. Ikzelf kon geen examen doen omdat mijn vader die dag werd begraven. Ik heb jaren later nog geprobeerd een diploma te krijgen, maar dat kon niet.' Desondanks kon Roest aan de slag. Omdat hij tijdens de opleiding goed bleek te kunnen ‘hengelen' werd hij ingedeeld bij geluid, net als Beerstra. Van der Kooi ging naar beeld.

Luxe
De onderverdeling leverde geen scheve gezichten op, integendeel; al snel ontstond er een hechte groep. Wat hen bond was het wonen op kamers en het nuttigen van de gezamenlijke maaltijd in een van de omroepkantines. Van der Kooi: ‘Bij de NCRV stonden de aardappels op tafel, bij de VARA liepen obers in jacquet en vloeide de alcohol rijkelijk.' De luxe bij de arbeidersomroep was tekenend voor die tijd. ‘Geld speelde geen rol', aldus Roest. ‘De NOS had het monopolie op de faciliteiten en was verplicht het beste te leveren. Als er iets nieuws was op technisch gebied, kon de NOS dat gewoon aanschaffen. Zodoende hadden wij altijd de beste spullen.'
Omdat er nog geen grote studio's waren, werden veel opnames op lokatie gedraaid. Ook daar werd niet op een gulden meer of minder gekeken. Roest: ‘Als het nog niet af was kon je rustig met de hele club nog een extra nacht verblijven in een hotel in Groningen. En het waren goede hotels.' Hij vervolgt: ‘Het kwam voor, dat je bij een programma meerdere regisseurs tegelijkertijd had, hetgeen tot grote hilariteit en totale verwarring leidde. Bij De Fred Hachéshow waren bijvoorbeeld vier regisseurs en stonden velen te kijken als er weer eens blote meiden ten tonele verschenen. Bij ‘t Schaep met de vijf pooten waren de hele week vier geluidsassistenten op de vloer, terwijl deze maar een aantal keren in die week gelijktijdig in actie moesten komen.' Beerstra: ‘Per dagdeel werd dan bekeken hoeveel geluidhengels er per scène nodig waren, waren het er minder dan vier, dan werden er lootjes getrokken en konden één of twee collega's naar huis, terwijl de werktijd voor hen doortikte'.

Mellotron
Toch hebben de drie heren al die jaren niet alleen maar uit hun neus lopen eten. Zo deed Beerstra het geluid bij tal van muziekoptredens voor tv. Werken voor grote namen als Roxy Music, Van Morrison, The Who en The Police, maakte dat geen indruk? Beerstra: ‘Beroemdheid zei mij niet zoveel, ik benaderde ze puur professioneel.' De waardering van de muzikanten was het belangrijkste voor de technici. Van der Kooi leidde tien jaar lang de ploeg die Reiziger in muziek ondersteunde en Roest hielp tijdens een optreden in het Concertgebouw The Moody Blues uit de brand. ‘Hun mellotron deed het niet en dat was nu juist het instrument dat hun sound bepaalde. Wij ontdekten dat de voeding kapot was en hebben toen een reserve-accu uit de reportagewagen gesloopt. Na twee uur werk kregen wij een daverend applaus; het concert kon doorgaan.'

Geld
Vanaf de jaren 90 is het allemaal hard achteruit gegaan met de kwaliteit, vinden de drie. Beerstra: ‘Vroeger kon je het rustig aan doen en daardoor mooi maken. Tegenwoordig moet het allemaal zo snel mogelijk met zo min mogelijk mensen voor zo weinig mogelijk geld. Er zijn bijvoorbeeld televisieprogramma's, die uitsluitend gebruik maken van op afstand bestuurbare camera's, zodat je geen reportagewagen meer nodig hebt. Maar daardoor kun je niet meer snel reageren als de situatie niet volgens het draaiboek verloopt en dan ziet het er cameratechnisch minder goed uit.' Roest: ‘Bij de commerciëlen is het helemaal erg, zeker nu met die crisis moet alles daar nog goedkoper. Maar ook bij de publieke omroep wordt de sfeer verziekt door geld.' Van der Kooi: ‘Wij zijn in collegialiteit opgegroeid. Tegenwoordig draait het om concurrentie. Ik zal niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar het was wel gezelliger.' Van der Kooi wil met zijn reünieclub echter niet alleen terugkijken. Hij is vooral benieuwd wat er allemaal nog komen gaat. ‘Wij hebben elke overgang meegemaakt: van mono naar stereo, van zwart-wit naar kleur, van analoog naar digitaal. Ik hoop dat ik nog hologramtelevisie meemaak.'
Luc Lansink
Foto: Aat Dijk 

 
 

Reageren? Stuur je email naar willemkro@gmail.com

 
Prinsjesdag, 19 september 1995
 
Ingezonden door Meindert van der Meulen
 
 
 
     
 

Het was mijn laatse reportage met Rudolf Spoor voordat ik een maand later naar Californië vertrok.

Ineke Panman was (natuurlijk) de regie-assistente.
Ze hadden stiekem een CCD cameraatje in de monitorenwand ingebouwd om ons regisseren op te nemen.


Ik moet even uitleggen dat de in het item gemonteerde titel "Let op wat er nu gebeurt!" slaat op het feit dat ik als schakelman het eindshot (de gouden koets) aan Rudolf 'verkoop'. Dat was altijd een prachtig en dankbaar moment.


De inlay is niet helemaal synchroon, sorry.


Leuk om Rudolf z'n vriendschappelijke manier van regisseren weer eens te zien,


Meindert

 
     

 

Reageren? Stuur je email naar willemkro@gmail.com

 

     
Die 100.000 DM Show 1993-1994
 
Ingezonden door Meindert van der Meulen
 
 
 
 

Aan het eind van seizoen 1993-1994 kregen alle medewerkers aan de 100.000 DM Show een leuke montage op VHS met hoogtepunten van dat seizoen

 

Groeten van Meindert

 
 
 
 

He man, leuke beelden, krijg weer een beetje kippevel na die leuke beelden en leuke tijd ,doe Meindert de groetjes van me,

John Lankreijer

 
     

 

Reageren? Stuur je email naar willemkro@gmail.com

 

     
TT Assen, 26 juni 1993
 
Ingezonden door Meindert van der Meulen
 
 
 
 

T.T. Assen. De dag van de race was zaterdag 26 juni 1993.


Het was het tweede jaar dat RTL4 de uitzendrechten van de NOS had overgenomen.
Hoofdregie vanuit NOB trein 31 of 32 (nummering is later meende ik veranderd) deed Frans van Vliet met Jessy Winkelman als regieassistente, ik schakelde en de deelregie werd gedaan door Derk van Walen.


Er werd een promoclipje gemaakt waaraan ik nog wat beelden heb toegevoegd.
Het was ook in dit jaar 1993 dat Frans en Derk met het NOB de kwalificatie wedstrijden voor het WK voetbal van 1994 deden.

 

Groeten van Meindert

 
     

 

Reageren? Stuur je email naar willemkro@gmail.com

 

     
Van gewest tot gewest (nieuwe reportagewagen)
 
Ingezonden door Michiel van der Smeede
 
 
 
     

 

Reageren? Stuur je email naar willemkro@gmail.com

 

     
Oproep

Weinig bekend is dat het blad Aether bestaat en dat het net als jou site de oude geschiedenis van de omroep in zeer brede zin beschrijft


Ik zit dus ook te denken om mijn boek in delen daarin te publiceren. Het blad kost 16 euro per jaar

 

Bezoekers van OmroepFoto.nl, die graag een proefexemplaar willen hebben, kunnen informeren bij Omroep Historie 035 - 6211772 of een mail schrijven aan h.thoen@hetnet.nl

 

Ook wil ik graag oproepen om zoveel mogelijk deze stichting te steunen,

 

Jan de Vries

 
     
Panoramafoto, CCK Studio Plantage
Klik hier...

Klik hier en bekijk een 360`panoramafoto van de CCK in Studio Plantage

Foto gemaakt door emile@duijker.net

Een lot voor Artis 1988
Ingezonden door Meindert van der Meulen

Met oa. Charlie Ruys en Brigitte van der Linden

 
 


 

 
 
 

Bij deze twee prachtige filmpjes ingestuurd door video-editor Meindert van der Meulen

Het zijn opnamen van de repetitie/uitzending van ‘Een lot voor Artis’ in 1988

Ik was daar bij. Het was met Trein-13 en ik liep mee met beeldtechnicus Henk Seinen. Bijzonder, want Henk overleed een paar weken na deze uitzending op 32 jarige leeftijd aan een longontsteking (Henk staat niet op de filmpjes)

Trein-13 is nog in een historische toestand, want uitgerust met LDK-3’s. Loodzware camera’s met 98-polige camerakabel(!). Deze camera werd de Rolls Royce onder de camera’s genoemd.
Kort na de filmpjes werd de reportagewagen omgebouwd naar LDK-6 (buizen)camera’s


We zijn inmiddels 22 jaar verder…De techniek is enorm veranderd, de collega’s zijn een stuk ouder geworden…maar de geluiden uit de regie-intercom veranderen nooit!

 
 
 
 

Ik heb de treinen 12 en 13 nooit anders dan met de LDK-3 meegemaakt, of ik
moet me stevig vergissen... Heb toch heel wat keer bij die wagens aan de
kabel gehangen! De oude treinen 19 en 20 waren qua camera mijn favoriet!
Die LDK-25 camera's waren zo mooi plat zodat je onder de viewfinder door
kon kijken ;-) Ik heb ooit gehoord dat een LDK-25 gewoon een LDK-3 "op z'n
kant" was...

Groet,
Johan van Elk

 
 
 
 

Geweldig materiaal.

Henk Seinen heb ik ook nog gekend, woonde in Utrecht geloof ik, hij was inderdaad plots van de aardbodem verdwenen, triest.

Groetjes,

Barteld

 
 
 
 

Graag gedaan Willem, ik heb meer.
Mooie Youtube vormgeving op je site.
Ik weet dat Henk Seinen er toen bij was.

Meindert

 
 
 
 

Bedankt voor jullie reacties

Johan, je vergist je inderdaad. Ik heb vele, vele Lingo's gedaan met Trein-13 uitgerust met LDK-6-camera's. De wagens stonden vast geparkeerd bij Studio-23. Vandaar waarschijnlijk, dat je er niets van meegekregen hebt

Bij de LDK-25 lagen de (dezelfde) opnamebuizen inderdaad horizontaal om de reden, die jij aangeeft, Johan. Door deze opstelling was de camera namelijk een stuk lager en kon er gemakkelijker over de viewer heen gekeken worden. Nadeel was, dat de buizen aan hun 'voet' hingen en dus continu uit de 'dekking' raakten. Het was voor mij als beginnertje de moeilijkste camera om te shaden. Ook het 'zwart' moest per shot geshade worden. Maar de camera was voor mij een hele goede leerschool om het shaden onder de knie te krijgen

Na het programma 'Een lot voor Artis' liep Henk Seinen naar zijn fiets, die hij in de Henri Polaklaan geparkeerd had. Ik zie hem nog lopen...Daarom dacht ik, dat hij uit Amsterdam kwam, Barteld

Willem

 
 
 

 

LDK-25 camera. Let op de uitstulping aan de zijkant voor de liggende buizen

 

 
 
 

Ha die Willem,

Als trouwe bezoeker van Omroepfoto heb ik een aanvulling op de namen van ex-collega’s die in de filmpjes, tijdens een uitzending in Artis opgenomen, voorkomen.

De cameramensen waren Henk Eitink, Hans Keller, Brigitte van der Linden, Bertus Duiven en Steve de Reus deden portablecamera.

Toneel deden Jos van Vuurenen Henk Kortland.

Peter van Bronckhorst was verantwoordelijk voor het geluid.

Chris de Brij had de opnameleiding.

Noortje Kant van de AVRO is ook regelmatig in beeld.

De presentatoren waren natuurlijk Myrna Goossen en Fred Oster .

Wie heeft de filmpjes gemaakt?


Vriendelijke groet,
Henk Eitink

 
 
 
 

Hallo Meindert,

Wat leuk zeg dat je er toe gekomen bent om deze beelden openbaar te maken.

Hartstikke leuk om terug te zien, wat een traag tempo ! en wij vonden het toen allemaal reuze spannend tenminste laat ik voor mezelf spreken ik vond het spannend en het was een hele toestand om het zo op lokatie allemaal voor elkaar te krijgen.

Wie heeft deze beelden eigenlijk gedraaid?

Ik ga het downloaden is vast leuk voor mijn zoontjes om terug te zien straks.

Nogmaals veel dank,
groetjes Brigitte

 
 
 
 

Willem, de cameraman was Gert Reijmerink van de AVRO. Het ging om 'n 'achter de schermen' item voor de AVRO.

Tot gauw, Meindert

 

 

 

 

 
 
 

Reactie door Meindert :

Leuk Henk, dat je met namen komt.


Jolanda Drion was de AVRO regie-assistente, verder zie je ook chauffeur/assistent Fons de Beer. Hij staat veel naast Brigitte, grijze broek, blauw hemd.

Hij maakt het goed, kwam hem tegen op de markt hier in Bussum :

 
     
 
 
 
 

 

Ook reageren? Stuur je email naar willemkro@gmail.com

 

     
 
Klik hier...
 

 

Klik hier en lees over de virtuele 3D (Licht) Studio

 

     

Vrienden Hyve

Wordt lid van 'Vrienden van OmroepFoto.nl en blijf op de hoogte van updates!

 
Klik hier...
 

Klik hier

 

Bezoekers